Jak na výběr vhodné PBX - on-premise nebo řešení v cloudu?
9.12.2019

S postupným úpadkem ISDN a PSTN sítí, je migrace telefonního systému čím dál větším trendem. Společnosti jsou poté stavěny před rozhodnutí, zda použít on-premise nebo cloudové řešení. I přes všechny debaty, marketingové propagace, atd. se bohužel nedá přesně říct, které řešení je lepší. Každé řešení má své výhody i nevýhody a záleží tak hlavně na rozhodnutí každé společnosti.

Abychom Vám usnadnili rozhodování, připravili jsme si pro Vás 5 klíčových otázek a odpovědí na ně, které Vám pomohou při výběru telefonního systému. Než se k nim však dostaneme, pojďme se podívat blíže na jednotlivá řešení.

On-Premise PBX

S on-premise řešením je hardware plně instalován ve Vaší síti nebo data centru. Pořídíte si a vlastníte celý systém, včetně hardwaru, sítě, serverového vybavení a dalších věcí, o které se stará a spravuje ho Vaše IT oddělení. Hovory pak mohou být směrovány přes tradiční ISDN, PTSN linky, ale také přes SIP trunky.

Cloud PBX

Ústředna, vytvořena na cloudovém řešení, funguje výhradně přes internet a je plně spravována Vaším poskytovatelem. Jediná zařízení, která tak potřebujete, jsou koncové telefony. Nad samotnou ústřednou máte omezenou správu s možností drobných úprav. Celý systém však spravuje a jeho úpravy provádí poskytovatel. Většina Cloudových systémů je řešena měsíčními paušály.

Otázka č. 1: Jaký je Váš rozpočet a preferovaná možnost splácení?

Jeden z největších rozdílů mezi on-premise a Cloud řešením.

Cloud PBX obvykle spadá pod model s dostupnějšími měsíčními nebo ročními poplatky, nízkými počátečními náklady na vybavení a náklady na instalaci. Poskytovatelé služeb obvykle nabízejí několik variant předplatného s různými licencemi, funkcemi a minutovými balíčky.

Pokud jde o možnost on-premise, musíte platit předem za hardware a karty rozhraní (v případě potřeby), abyste zajistili úplné vlastnictví systému. Zároveň vás však ušetří rizika zvýšení poplatků
a znamená nižší měsíční náklady po uhrazení počátečních nákladů.

Pro velké podniky je často výhodnější pořídit si vlastní zařízení předem, zatímco menší podniky upřednostňují placení na základě předplatného.

Otázka č. 2: Preferujete plnou správu Vašeho telefonního systému?

Pokud umístíte PBX do Vaší sítě, budete ji mít plně pod kontrolou. Toto řešení by mohlo být výhodné pro společnosti, které mají komplikovanější požadavky a mohou si tak systém měnit dle obrazu svému kdykoliv a jakkoliv. Navíc, pokud dojde k výpadku internetového připojení, je možné dále telefonovat přes IDSN nebo PTSN linky.

Pokud se rozhodnete pro cloudové řešení, odpovědnost za provoz PBX leží na třetí straně. Což může být obrovskou výhodou pro malé podniky s menšími zdroji.

Jednoduše je to volba mezi kontrolou a odpovědností. Větší kontrola nad systémem znamená větší odpovědnost za jeho údržbu a správu.

Otázka č. 3: Předpokládáte významné změny na personální úrovni?

Pokud jde o rozšíření systému, je cloudové hostované řešení zpravidla škálovatelnější než to on-premise. Cloud PBX poskytuje flexibilnější řešení pro podniky s růstem či snižováním počtu zaměstnanců v průběhu životnosti systému. Nárůst a pokles telefonních přípojek lze provést okamžitě a podniky platí pouze za to, co potřebují.

Pokud jste sezónní podnik s kolísavými komunikačními potřebami nebo zažíváte rychlý růst, hostovaný model by pro vás mohl být lepší variantou. Pokud je váš podnik poměrně stabilní a v dohledné době nedojde k výrazným změnám v počtu zaměstnanců, je zcela v pořádku zvolit on-premise řešení.

Otázka č. 4: Máte vícero poboček nebo vzdálené pracovníky?

Cloud PBX poskytuje možnost propojení centrály s odloučenými kancelářemi a poskytnout tak všem zaměstnancům kvalitní a jednoduché volání pod jednotným systémem.

On-premise řešení má tuto možnost samozřejmě také, ale ve srovnání s cloudovým řešením je propojení trochu složitější a dražší.

Otázka č. 5: Je vaše IT oddělení schopné řešit údržbu a správu Vašeho systému?

Při použití on-premise řešení padá veškerá zodpovědnost za instalaci, aktualizace a údržbu na ramena Vašeho IT oddělení. Před pořízením on-premise řešení je tak důležité si uvědomit jednu věc: Máte techniky s požadovanou odborností, aby zvládli všechny tyto úkony? Samozřejmě některé společnosti mohou disponovat zkušenými IT odborníky, ale upřednostní využití těchto zdrojů v jiných důležitějších a výnosnějších projektech než je telefonní systém.

Při použití cloudového řešení je veškerá správa a údržba na straně poskytovatele, což je většinou vhodnější pro menší nebo začínající podniky, kterým chybí technické znalosti a zdroje.

Závěr

Jak on-premise, tak cloudové PBX jsou účinné a spolehlivé podnikové telefonní systémy, které nabízejí různé výhody, zatímco každý systém může být lepší volbou pro specifického uživatele. Pokud jde
o výběr mezi nimi, je třeba zohlednit mnoho věcí, jako je velikost vašeho podniku, počet vzdálených kanceláří, úroveň vašich technických znalostí, vaše tolerance k závislosti na poskytovatelích služeb
a další.

Pokud si však stále nevíte rady, která z možností je pro Váš byznys vhodnější, obraťte se na našeho kolegu Miroslava Žaluda (tel. +420 539 088 022, miroslav.zalud@joyce.cz, který Vám pomůže vybrat tu nejvhodnější ústřednu.